Vážení rodiče, zákonní zástupci, občané Mukařova,
v posledních dnech a týdnech byla škola vystavena enormnímu tlaku formou anonymních udání a stížností, které byly zasílány Radě obce Mukařov, coby zřizovateli školy, starostovi, zastupitelstvu i kontrolním orgánům. Další dezinformace pak šířilo několik konkrétních osob formou příspěvků na sociálních sítích, e-maily a ústním podáním. Situace vygradovala do té míry, že považuji za svou povinnost seznámit Vás s některými fakty, s nimiž bylo účelově manipulováno v neprospěch školy a jejího vedení. Níže podávám souhrn nejzávažnějších pomluv, se kterými jsem byl konfrontován.
1. Ze školy odešli učitelé s pedagogickým vzděláním a není zajištěna kvalita výuky
Od ledna 2021 (tedy po rezignaci bývalé ředitelky) odešlo ze školy 10 učitelů, z toho 6 s VŠ pedagogickým vzděláním a 4 se SŠ vzděláním. Polovina z nich byla rodinně či funkčně svázána s bývalým vedením.
V následujícím období bylo přijato 21 učitelů, z toho 8 s VŠ pedagogickým vzděláním, 7 s VŠ vzděláním, 4 s Bc. vzděláním, 1 diplomovaný specialista a 1 se SŠ vzděláním. Z nich odešel pouze 1 s VŠ pedagogickým vzděláním, a to z rodinných důvodů. Dvojnásobný počet učitelů je dán tím, že ve škole bylo vysoké množství tzv. fixních přespočetných hodin (většina učitelů učila více než povinných 22 h/týden), zavedli jsme dělenou výuku anglického jazyka, tandemovou výuku (2 učitelé v hodině) a umožnili práci na částečné úvazky. Z konzultací s jinými řediteli, kteří v obdobném rozsahu měnili systém řízení a organizace práce ve škole, vyplynulo, že v průběhu prvních 3 let po takto zásadní změně zpravidla dochází k přirozené obměně cca. 2/3 sboru.
2. Zaměstnancům bylo zakázáno navštěvovat lékaře
S ohledem na to, že u některých zaměstnanců byla zvýšená míra využívání „propustek“ z důvodu návštěvy lékaře v pracovní době (vč. přímé pedagogické činnosti), upozornil jsem všechny zaměstnance na ustanovení zákoníku práce, který jasně stanoví, že návštěva lékaře má přednostně probíhat mimo pracovní dobu (zdůraznil jsem, že zjm. pak mimo výkon přímé pedagogické činnosti, aby nemuselo docházet k suplování a dalšímu přetěžování jiných zaměstnanců). Pokud to není možné, mělo by se jednat o lékaře s příslušnou specializací nejblíže místu výkonu práce (tedy ve většině případů Říčany), a že v případě lékaře, který je dále, MŮŽE být čas nad tuto nezbytně nutnou dobu vč. cesty (tedy orientačně 1 h) vyloučen z náhrady mzdy. Chci zdůraznit, že k odmítnutí náhrady mzdy nikdy nedošlo a že jsem rovnou uváděl příklady, kdy k tomu ani v budoucnu nedojde s ohledem na nedostatečnou kapacitu v regionu či pochopitelné složité životní situace (např. zubař, onkolog…).
3. Na místa propuštěných vychovatelek byly přijaty nové, protože se jich chtěl ředitel zbavit
V dubnu 2022 jsem po skončení rozpočtového provizoria obdržel od Krajského úřadu schválený rozpočet, ve kterém svítil indikátor ukazující na příliš vysoký kumulovaný úvazek vychovatelek. Při hlubším zkoumání a rozboru přímé pedagogické činnosti vychovatelek (což je velmi složité s ohledem na slučování oddělení, když žáci odchází atd.) jsem vypočetl, že v naší školní družině je možné „odučit“ nejvýše 220 h, čemuž odpovídá 7,8571 úvazek. V naší školní družině jsem však zdědil (po započtení jednoho nutného nového úvazku pro Babice) 8,19 úvazku, z čehož ještě 0,5357 úvazku nemohly zaměstnankyně odpracovat, protože potřebovaly pravidelně končit dříve (vyzvedávání svých dětí apod.) nebo nechtěly / nemohly chodit do ranní družiny.
Abych toto dal do souladu, musel jsem přistoupit ke snížení úvazků. V průběhu prázdnin skončil dohodou dvěma vychovatelkám pracovní poměr, tudíž bylo nutné za ně přijmout náhradu (současně musí běžet všech 9 oddělení družiny). Tyto jsem přijal na snížené úvazky, které odpovídají potřebám oddělení, do nichž byly přiděleny, a funkci vedoucí vychovatelky.
Zbylým 7 zaměstnankyním jsem ihned po návratu z prázdnin situaci vysvětlil a vyzval je k dohodě na snížení úvazků tak, aby odpovídaly tomu, co reálně mohou odučit (tedy času mezi koncem vyučování žáků daných ročníků a koncem provozu školní družiny v 17 h a při zohlednění jejich požadavků / přání na konec jejich pracovní doby).
Protože ani po několika jednáních se zaměstnankyně dohodnout nechtěly, musel jsem přistoupit k provedení organizační změny a dát některým z nich výpověď podle § 52 písm. c) zákoníku práce (s dvouměsíční výpovědní dobou). Zdůrazňuji, že jsem měl zájem si všechny zaměstnankyně ve škole ponechat, ovšem s nezbytným snížením jejich úvazků. Všechny zaměstnankyně, které výpověď dostaly, následující den přešly do pracovní neschopnosti. Tento stav trvá a je důvodem, proč se vychovatelky u žáků neustále střídají nebo je zastupují paní učitelky. Vzniklá situace mě mrzí, bohužel se jedná o další zděděný problém, který jsem musel řešit, byť je velice nepopulární. Současně mě mrzí, že dochází k přetěžování zaměstnanců, kteří se snaží pomoci řešit situaci svými přesčasy atd. Postupně sháníme za dlouhodobě nemocné vychovatelky náhradu, ale s ohledem na běžící výpovědní dobu je to složitá situace.
4. Dotazník SCIO mapující klima sboru nebyl anonymní, zveřejněny byly jen odpovědi vyhovující vedení školy, ředitel se některým zaměstnancům pomstil za jejich odpovědi
Dne 04.05.2022 vyslal zástupce ředitele školy Ing. Daniel Barták 3 e-maily adresované 3 cílovým skupinám (učitelé, vychovatelé, asistenti pedagoga) se 3 unikátními kódy (pro každou skupinu jeden), s nabídkou možnosti zúčastnit se anonymního dotazníkového šetření klimatu ve sboru prostřednictví nástroje na portálu společnosti SCIO. Škola obdržela agregované výsledky rozdělené do těchto 3 skupin. Zaměstnanci mohli tento dotazník vyplnit odkudkoli a s ohledem na odpovídání na webových stránkách SCIO, není v technických možnostech školy zjistit, kdo jakým způsobem odpovídal.
Na provozní poradě pedagogických zaměstnanců školy byly po konzultaci se školní psycholožkou zveřejněny grafy, které reprezentativním způsobem shrnují celou baterii otázek. Na žádost Rady obce jsem nad rámec všech svých povinností poskytl radním celou tuto baterii, aby ověřili, že nedošlo k účelovému výběru odpovědí. Stejný podklad dostali i členové školského výboru obce. A jak bylo na 40. zastupitelstvu obce potvrzeno, do výběru se dostaly nejen reprezentativní odpovědi, ale i ty, které pro vedení školy vyznívaly hůře než jejich alternativy v testové baterii.
Protože bylo možné uvádět i slovní odpovědi, reagoval jsem směrem k vychovatelkám na sdělení, že nerozumím pedagogice a vzdělávání, poukazem na svou státní zkoušku z pedagogiky a psychologie s červeným diplomem z Univerzity Karlovy, odbornou praxi, konferenční a publikační činnost a výsledek konkurzu na ředitele ZŠ, kde jsem se umístil se značným bodovým náskokem před ostatními uchazeči. Za normálních okolností bych se tímto „nechlubil“, ale pokud je zpochybňována kompetence ředitele školy v oblasti pedagogiky, považuji za nutné ji doložit.
5. Ředitelna je nedobytná pevnost a ředitel se zaměstnancům mstí, pokud s něčím nesouhlasí
S ohledem na 80 zaměstnanců školy máme nastavený systém, kdy je k projednání složitějších záležitostí vhodné domluvit si předem schůzku. Nicméně i přesto, jak bylo potvrzeno zaměstnanci školy na 40. zastupitelstvu obce Mukařov (ZOM), pokud je to jen trochu možné, mají zaměstnanci možnost se mnou operativně řešit své záležitosti – většinou mám otevřené dveře a když je mi zima nebo se potřebuji soustředit a mám zavřeno, na zaklepání se zpravidla od práce odtrhnu a věnuji se řešení jejich potřeb (a to jak od členů vedení, učitelů, vychovatelek, asistentů, školníků, kuchařek i uklízeček).
Pro pedagogické zaměstnance máme zavedený měsíční report činností s prostorem pro zpětnou vazbu vedení. Zpětnou vazbu pravidelně vyhodnocujeme a někdy ihned, jindy postupně zapracováváme podněty do řízení školy. A opět, jak zaznělo na 40. ZOM, i když někdo, cituji dotyčnou kolegyni: „prudí“, hledáme řešení a nijak se to nepromítá do odměňování, kdy se striktně řídím doloženými výsledky, kvalitou práce a rozpočtovými možnostmi. Bohužel je skupina kolegů, kteří zpětnou vazbu stabilně neuvádí, a tak možná jejich problémy/potřeby nejsou řešeny, protože o nich nevíme. Ve škole totiž obecně platí pravidlo, že největší problém je ten, o kterém ředitel neví.
6. Ředitel je neempatický
Obsah pojmu empatie je prakticky bezbřehý a každý si pod ním představuje něco jiného. Pro někoho je to možná spojeno s vysedáváním u skleničky vína nebo šálku kávy... Zde asi některé zklamu, ale toto není můj styl práce a řízení veřejné instituce. Na druhou stranu, pokud někdo přišel s osobním tématem, vždy jsem ho vyslechl a řekl bych, že snad i „ošetřil“ v souladu se zásadami krizové intervence. Zaměstnanci, kteří z nějakého důvodu nechtějí mluvit přímo se mnou, využívají prostor svěřit se zástupcům, kteří pak problém se mnou komunikují.
Empatie však pro mě neznamená, že kvůli nespokojenosti či nelibosti některých zaměstnanců budu porušovat své povinnosti ředitele školy vyplývající z předpisů. Nicméně v situacích, kdy mám rozhodovací volnost, zpravidla nacházíme řešení, která jsou přijatelná pro školu i zaměstnance.
Jeden příklad za všechny. Administrativní pracovnice si objednala bez mého vědomí rodinnou rekreaci na termín, který se škole absolutně nehodil, a proto jsem žádost o čerpání dovolené zamítnul. Protože mi však následně vysvětlila širší rodinné důvody, a navíc sama od sebe nabídla, že alespoň na dálku vypomůže s rozdělováním elektronické pošty, rozhodnutí jsem změnil a s čerpáním dovolené souhlasil. Nakonec na třídění pošty nedošlo, protože zjistila, že v destinaci není signál. Dovolená proběhla a se zástupci jsme si v náročném období rozdělili její agendu. Toto je význam empatie ve vedoucí funkci pro mě – vyslechnout potřeby zaměstnanců, přijmout jejich emoce a rozhodnout věci tak, aby byly v co největším možném souladu s potřebami školy i zaměstnanců.
Ve výčtu bychom mohli pokračovat, existuje snad nějaký anonym se 30 či 40 body, podle kterého je ve škole vše špatně. Nicméně doufám, že alespoň tento výběr „skandálních“ tvrzení Vám pomůže při posuzování stavu, v jakém se škola nachází. Odpovědi bohužel nejsou tak stručné jako pomluvy, které se šíří, ale to je při práci s fakty a širším kontextem nevyhnutelné.
S úctou
Mgr. Lukáš Kohoutek, ředitel školy